SEO Consultant, Bureau, of In-House Specialisten: Wat in te huren en waar rekening mee te houden bij het inhuren

seo specialist

De meeste bedrijven die investeren in SEO staan om te profiteren van de hulp van deskundigen. De uitdaging voor degenen die op zoek zijn naar dergelijke hulp is in het bepalen van wat voor soort deskundigen om mee te werken: een SEO-consultant, bureau, of in-house specialist.

Net als de meeste vormen van marketing, goede SEO is nooit een one-size-fits-all programma. Succes wordt vaak bereikt met op maat gemaakte strategieën die zijn afgestemd op de unieke sterke en zwakke punten en kansen van uw bedrijf.

Op zijn beurt, de beslissing om een SEO consultant, bureau, of in-house marketeer in te huren hangt af van een aantal belangrijke overwegingen, waaronder:

  • de SEO-doelstellingen en de beoogde resultaten die u wilt bereiken
  • Uw bestaande SEO strategieën en hoe goed u momenteel presteert
  • De tools en middelen die u al in plaats hebt
  • uw marketing budget en hoeveel u bereid bent te investeren
  • de potentiële ROI die u zou kunnen behalen
  • de algemene grootte, de fase, en de aard van uw bedrijf

Je hebt verschillende opties bij het zoeken naar de hulp van een SEO-expert, en elk biedt unieke niveaus van differentiatie en waarde proposities. Het hebben van een beter begrip van deze partijen ‘rollen en relatie dynamiek zal meer duidelijkheid brengen over het type van hulp die het beste past bij uw bedrijf en haar marketing doelstellingen.

Als een ervaren team van SEO-consultants en specialisten met verschillende achtergronden in bureau-, freelance- en in-house-omgevingen, zijn wij hier bij The Gray Dot Company bij uitstek gekwalificeerd om dit cruciale onderwerp te behandelen. En nog belangrijker, we zijn gepassioneerd in het helpen van u de meest geschikte route te navigeren als je het opbouwen van de SEO divisie van uw team – hoe u ook kiest om dat te doen. Als u vragen heeft tijdens uw reis, voel je vrij om contact op te nemen.

Wat is een SEO consultant?

SEO-consultants zijn meestal individuele contractanten of kleine teams van specialisten die strategische SEO begeleiding, training en diensten leveren. Deze experts hebben meestal meer dan een decennium digitale marketing ervaring en bieden aanzienlijke diepgang en begrip in de kunst en wetenschap van SEO.

In tegenstelling tot sommige bureaus die een SEO-specialist of accountmanager in dienst toewijzen aan een bepaalde klant, hebben professionele SEO-consultants vaak meer geïntegreerde rollen bij de bedrijven die zij bedienen. Ze zijn enkele van de meest ervaren en goed geïnformeerde experts in hun vak, en ze komen ook meestal met sterke achtergronden in een agentschap omgevingen of in-house degenen.

SEO-consultants bieden een hoog niveau van onderzoek, planning en uitvoerbare begeleiding. Maar als het gaat om uitvoering en implementatie, is de rol van SEO-consultants vaak beperkter in vergelijking met die van bureaus en in-house professionals.

Wat doet een SEO-consultant?

SEO-consultants zijn meesters in het auditen van prestaties en het aanwijzen van de belangrijkste zwakke punten en kansen die uiteindelijk de naald bewegen. Bijvoorbeeld, de meeste consultants voeren technische audits, content audits, of beide, om een beter inzicht te krijgen in uw huidige prestaties en leveren een gedetailleerd SEO actieplan, waarbij het aan uw team wordt overgelaten om de programmering en content creatie uit te voeren.

Andere consultants kunnen zich specialiseren in het opleiden van uw personeel op SEO best practices, zoals hoe technische SEO, on-page SEO, en content marketing strategieën die u nodig hebt om te slagen uit te voeren. Consultants bieden materiedeskundigheid die u ontmoet waar uw team is, en ze kunnen u ook helpen bij het volgen en meten van de prestaties van uw SEO-investering.

Het is altijd het beste om meteen vast te stellen wat u nodig hebt van uw consultant en ervoor te zorgen dat u op dezelfde pagina zit. Sommige SEO-consultants positioneren zichzelf als experts in algoritmeherstel of linkbuilding, terwijl anderen meer bedreven zijn in technische SEO en website-optimalisatie. Werken met een consultant die uw zwakke punten kan aanscherpen terwijl het spelen op uw sterke punten zal de beste ROI op lange termijn te bieden.

De voordelen van het inhuren van een SEO consultant:

Kosteneffectieve ROI

In tegenstelling tot SEO-bureaus die meerdere medewerkers in dienst hebben die vaak vanuit een kantoor of centrale locatie werken, hebben consultants vaak een zeer lage overhead en werken ze over het algemeen op freelance- of contractbasis. Dit betekent meestal dat meer van uw geld gaat naar werkuren en minder naar bureau overhead. Uurtarieven voor SEO-consultants variëren sterk, afhankelijk van hun ervaring en de kwaliteit van het werk dat ze leveren, maar ze zijn meestal geprijsd tussen $ 100 – $ 350 per uur, en de maandelijkse kosten kunnen variëren van $ 2.000 – $ 8.000 (of meer), afhankelijk van uw opdracht. Meer informatie over de gemiddelde SEO-prijzen.

Gepersonaliseerde service

Wanneer u een SEO consultant inhuurt, zal de persoon die u ontmoet vaak dezelfde persoon zijn die het eigenlijke werk levert. Hetzelfde geldt wanneer u werkt met een klein team van SEO-consultants; zelden wordt de communicatie gekanaliseerd via projectmanagers en accountmanagers. In plaats daarvan is uw aanspreekpunt meestal de persoon die de handen uit de mouwen steekt voor uw bedrijf. Hoewel ze waarschijnlijk andere klanten hebben, krijgt u geconcentreerde aandacht en meer persoonlijke service in vergelijking met het werken met een SEO-bureau.

Gespecialiseerde, senior-level expertise

Als iemand zijn brood verdient als SEO-consultant, dan is SEO wat ze het beste kunnen. Als u uw ijver hebt gedaan bij het werven van de juiste consultant, kunt u erop vertrouwen dat ze op de hoogte blijven van de huidige trends, diverse vaardigheden bieden die uw bedrijf ten goede kunnen komen, en waarschijnlijk waardevolle connecties hebben binnen de internet marketing industrie. Hun externe perspectief kan precies het inzicht zijn dat u nodig hebt om aanzienlijke groei te bereiken.

Aanvulling op de mogelijkheden van uw team

Een SEO consultant kan de perfecte oplossing zijn voor uw bedrijf als u al leden in uw team heeft die SEO-gerelateerde taken kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld, als u zowel een copywriter en programmeur op personeel, kunnen deze professionals in staat zijn om veel van de SEO aanbevelingen die door een consultant uit te voeren. In dit veel voorkomende scenario, zou uw bedrijf tijd en geld besparen door het inhuren van een externe SEO-consultant versus een heel bureau dat overlappende professionals bemand.

De nadelen van het inhuren van een SEO consultant:

Potentieel voor een slechte pasvorm

Net als elke andere aanwerving, zal een consultant niet altijd een perfecte pasvorm met uw team zijn. Aangezien het auditen en creëren van een SEO-strategie een grondig begrip van uw bedrijf vereist, kan het tijdrovend (en duur) zijn om samen te werken met de juiste consultant voor de lange termijn. Daarom is het belangrijk om de SEO-ervaring van een potentiële consultant, kerncompetenties, werkdynamiek en of ze case studies of eerdere successen van klanten kunnen delen voordat de relatie begint, te bespreken.

Knelpunten in de communicatie

Consultants werken vaak met meerdere klanten tegelijk, en afhankelijk van uw opdracht, krijgt u mogelijk alleen hun volledige aandacht tijdens bepaalde perioden van de dag, of in sommige gevallen, de hele week. Dit kan leiden tot knelpunten in de communicatie, zoals het niet tijdig krijgen van antwoorden op uw vragen of het ondergaan van projecten die veel langer duren dan gewenst. Op zijn beurt is het cruciaal om een SEO-consultant te vinden die de tijd neemt om uw team, het bedrijf en de unieke uitdagingen te begrijpen – en volledig transparant is over hun beschikbaarheid.

Minder controle over hoe dingen gedaan worden

Met elke externe partner, compromitteert u een zekere mate van controle over hoe en wanneer dingen worden gedaan. Consultants werken vaak op langere of ongebruikelijke uren, wat een voordeel of nadeel kan zijn, afhankelijk van hoe u en uw team het liefst werken. Zonder de frequente check-ins die u zou krijgen van een in-house SEO, of agentschap account manager, kunnen projecten niet altijd gaan zoals u verwacht.

Variabel dienstenaanbod

Zoals hierboven vermeld, zal elke consultant of team hun eigen parameters hebben voor welke SEO-diensten zij aanbieden. Als u bredere diensten nodig hebt die het creëren, bewaken en beoordelen van een complete digitale marketingstrategie omvatten, is een enkele SEO-consultant misschien niet de eenhandige oplossing. In dat geval kan het inhuren van een bureau of het bouwen van een in-house team de betere weg zijn om te nemen.

Werken met een “SEO consulting bedrijf” (zoals The Gray Dot Company, d.w.z. een team in plaats van een individu) kan u de strategische ondersteuning bieden die u nodig hebt, met een grotere beschikbaarheid van zowel vaardigheden als tijd. Dat betekent dat we met u samenwerken om oplossingen op maat te maken voor uw strategische kansen, en ofwel met uw team werken aan de uitvoering OF zelf de uitvoering op uw rekening nemen.

Wat is een SEO-bureau?

Een SEO bureau is een team van full-time professionals met de capaciteit om een uitgebreide SEO-strategie voor uw bedrijf te evalueren, te controleren en uit te voeren. Ze verschillen van consultants in die zin dat ze bijna altijd betrokken zullen zijn bij de uitvoering van SEO voor u, in plaats van het verstrekken van een gedetailleerd actieplan of content briefing voor uw team om uit te voeren.

Het inhuren van een SEO-bureau is een goede optie als u niet beschikt over de middelen, personeel, of ervaring om SEO-integratie zelf af te handelen. SEO bureaus kunnen zich alleen richten op zoekmachine optimalisatie, maar vaak grotere bureaus kunnen ook een grotere breedte van diensten, waaronder PPC-reclame, social media marketing, webdesign, en nog veel meer. Als alternatief hebben sommige SEO bureaus specifieke afdelingen of specialisten in dienst om te helpen met backlink building, content creatie, technische SEO, en andere meer granulaire aspecten die organisaties waarderen.

Als u van het idee houdt van een groep experts die de SEO (of gehele digitale marketing) kant van uw bedrijf overnemen, kan een bureau een goede optie voor u zijn.

De voordelen van het inhuren van een SEO-bureau:

Holistische aanpak

Zoals hierboven al aangestipt, hebben de meeste SEO bedrijven het personeel en de expertise in dienst om een breder scala aan digitale marketing diensten aan te kunnen in vergelijking met individuele SEO consultants. Daarnaast kunnen bureaus vaak bredere mogelijkheden leveren in het lopende onderhoud en de rapportage van uw overkoepelende marketing programma. Niet alleen hebben sommige SEO-bureaus speciale analytics-specialisten in dienst, maar ze hebben ook projectmanagers in dienst die helpen om dingen georganiseerd te houden en vooruit te komen.

Veelzijdige expertise

Met een volledig SEO-team aan uw zijde, ontvangt u de voordelen van de specifieke vaardigheden van elk individu, alsmede hun uitvoerend vermogen. In een beroep waar perspectieven sterk kunnen verschillen, kan het oude “twee hoofden zijn beter dan een” gezegde spelen in uw voordeel als teamleden ‘verschillende vooruitzichten, toolkits, en ervaringen samen te werken aan uw doelen.

Misschien wel het meest voordelig, full-service marketing bedrijven bieden extra offline en online marketing diensten die u kunt benutten. In het online rijk, zou dit betaalde reclame, link building, sociale media marketing, en reputatie management kunnen omvatten. Voor offline kansen, sommige marketing bedrijven bieden mogelijkheden in brand building, fotografie en videografie, gedrukte media, en tv-advertenties.

De teugels in handen geven

Voor bedrijven die zich bezighouden met veel verschillende digitale marketing kanalen, kan het moeilijk zijn om de talloze campagnes, personeel, en strategische besluitvorming betrokken te beheren. In dergelijke gevallen kan een SEO-bureau een enorme last wegnemen.

De meeste bureaus kunnen hun diensten zo aanpassen dat ze alles omvatten van omnichannel planning tot kanaalspecifieke uitvoering. Met een vertrouwd SEO-bureau dat uw programma uitvoert, kunt u zich richten op andere belangrijke zaken en kansen.

De nadelen van het werken met een SEO-bureau:

Hoge financiële investering & locked-in contracten

SEO-bureaus hebben meestal een veel hoger prijskaartje dan consultants, en mogelijk zelfs meer dan in-house specialisten. U betaalt voor de werkuren van meerdere medewerkers, tools en softwareplatforms, en de overheadkosten van het bureau. Wanneer u de uitgebreide aard van bureau diensten afwegen met de potentiële resultaten die u zult bereiken, zal de prijs waarschijnlijk komen op een premie. En zelfs met een hogere kostprijs, kunnen SEO resultaten nooit worden gegarandeerd.

De prijsklasse voor bureau diensten is enorm, variërend van $ 5.000 tot $ 20.000 per maand. Hoewel sommige bureaus kunnen op maat lagere kosten maandelijkse programma’s, krijg je vaak wat je betaalt voor. Bovendien sluiten sommige agentschappen u op voor een programma van minstens 6 maanden, wat ook een nadeel kan zijn als er dingen mislopen of als er cultuurgebonden problemen zijn.

Mogelijk gebrek aan strategie & senior expertise

Bureaus hebben meestal verschillende commandolagen. En niet alle bureaupolitiek wordt gelijk behandeld. Bijvoorbeeld, veel SEO-bureaus zullen mid-level medewerkers op senior-level posities te bezetten. Evenzo kan het A-team dat u het contract verkoopt niet de leden zijn die het werk leiden. Maar eerder, het is het B-team dat daadwerkelijk diensten uw account.

Sommige bureaus besteden meer tijd aan het opstellen van hun pitch en presentatie voor het werk dan aan het daadwerkelijk uitvoeren van het werk, wat problemen oplevert wanneer het aankomt op het behalen van uw KPI’s.

Om de risico’s van het investeren in een sub-par SEO provider te beperken, is het van cruciaal belang om het ervaringsniveau van het team waarmee u zult werken grondig te onderzoeken. Sommige kleine SEO-bureaus met tien of minder medewerkers vaak u, als de klant, dichter bij het talent; grotere bureaus kunnen een breder bereik hebben om u zeer gespecialiseerde expertise te brengen.

Hoog personeelsverloop

Digitale marketing bureaus zien een hoog verloop in lagere posities, wat kan resulteren in instabiliteit over wie er toezicht houdt op uw account en wie het werk doet. Een hoog verloop betekent ook dat de mensen die aan uw project werken misschien niet de diepgaande kennis over uw bedrijf hebben. Met andere woorden, als u om de paar maanden een nieuwe contactpersoon krijgt, kan dat een teken zijn dat er een intern conflict is binnen het bureau.

Minder controle en tragere communicatie

Hoewel het loslaten van enige controle uw dagelijkse schema kan vrijmaken, kunt u ook het contact verliezen met de status van uw project. Hoewel het voor sommige managers en bedrijfseigenaren een goede zaak kan zijn om zich los te maken van de dagelijkse details, kan een dergelijke onthechting ook de focus van het bedrijf op de beoogde SEO-doelstellingen doen wankelen.

In sommige gevallen met bureaus die kunnen worden verspreid dun, is er het risico van langdurige communicatie tussen u, uw account manager, en de SEO-team, wat betekent dat problemen misschien niet zo snel opgelost of op de manier die u zou willen. Afhankelijk van het bureau, moet u misschien ijverig zijn over het vragen om updates, of op zijn minst, weten wie uw aanspreekpunt is binnen het bureau.

Wat is een in-house SEO?

Naarmate meer en meer bedrijven zien de marketing waarde van SEO, de trends in de richting van het verwerven van in-house talent blijven stijgen. In de meeste gevallen zullen in-house SEO’s vaardigheden hebben in trefwoord onderzoek en strategie planning, content creatie, het identificeren en oplossen van problemen, tracking en analytics, en / of technische SEO en website optimalisatie.

In-house rollen nemen vele vormen aan, van het in dienst hebben van part-time, contractor-achtige SEO’s tot het bemannen van een compleet digitaal marketing team. De beste optie voor u en uw bedrijf zal grotendeels afhangen van uw grootte, industrie, doelgroep, en marketing budget. Terwijl de meeste merken zich in de richting van in-house teams bewegen, kunnen middelgrote tot kleine bedrijven een hybride aanpak het meest effectief en kostenefficiënt vinden.

Bij het overwegen van het idee om uw SEO in-house te nemen, houd dan rekening met overwegingen zoals

  • aan welke projecten ze zullen werken
  • aan wie ze zullen rapporteren
  • hoe prestaties zullen worden gemeten
  • hoe ze passen in de bedrijfscultuur en groei op lange termijn
  • Het bouwen van een in-house team kan een geweldige lange termijn investering zijn in het groeien van een succesvol
  • bedrijf, maar het is niet de juiste oplossing voor iedereen.

De voordelen van het inhuren van een in-house SEO:

Toewijding aan het bereiken van zakelijke doelen

Vergeleken met verkopersrelaties, is de kans groter dat in-house teamleden betekenis en waarde hechten aan het werk dat ze doen. Ze zullen ook meer afgestemd zijn op de missie van het bedrijf en de waarden, en investeren gepassioneerde energie in de groei van het bedrijf.

Vaak gezien als een kruising tussen een SEO consultant en een bureau, brengen in-house teams de perfecte combinatie van strategische visie en uitvoerende capaciteiten. Omdat ze meestal meer toegewijd zijn dan een leverancier, nemen in-house SEO’s meer verantwoordelijkheid in het leveren van kwalitatief hoogstaand werk en in staat zijn om de impact ervan te laten zien.

Gemakkelijkere samenwerking en communicatie

De periode tussen samenwerking en besluitvorming tot het punt van creatie en implementatie kan veel sneller gaan wanneer uw team is geïntegreerd en regelmatig met elkaar communiceert. Een intern team kan ook zorgen voor een grotere eenwording en een algemene gemeenschappelijke golflengte tussen professionals die het met elkaar eens zijn.

Bij agentschappen werkt u vaak via verschillende lagen van personeel, te beginnen met een accountmanager of primair aanspreekpunt. Technische of strategische vragen worden meestal doorgegeven aan de meest gekwalificeerde specialisten in het bureau, en later teruggekoppeld naar de accountmanager en uiteindelijk de klant. Kortom, het kan soms een inefficiënte en kostbare relatie zijn.

Brede eigendom van het kanaal

Tenzij u een merk runt dat een volledig digitaal marketingteam bemand, zal uw in-house SEO-inhuur waarschijnlijk veel verschillende petten voor het bedrijf dragen. Bijvoorbeeld, is het niet ongewoon voor in-house rollen te betrekken bij het beheer van een bedrijf aanwezigheid in de sociale media (LinkedIn, Facebook, enz.), blog, e-mail nieuwsbrief, of betaalde advertentiecampagnes.

Het aanwerven van een interne specialist die een multi-channel Swiss Army-vaardighedenpakket kan bieden, kan een echte aanwinst zijn voor elk bedrijf of merk. Hoewel dergelijk talent moeilijk te verwerven is, leveren deze vakkundige interne rekruten een ROI op die onbetaalbaar is.

Passie voor groei

Parallel met in-house onboarding trends, vinden meer en meer SEO-professionals meer betekenis in hun werk door te zoeken naar een baan bij een bedrijf in plaats van het werken voor veel klanten in een bureau setting. Daarmee komt een hernieuwd gevoel van passie en voldoening groeien met het bedrijf.

In-house teams leren uw bedrijf van binnen en van buiten kennen. Ze graven diep in problemen en bedenken creatieve oplossingen om de situatie te verhelpen, zelfs als die buiten hun expertisegebied liggen. Ze blijven jaar in jaar uit zoeken naar de “next big thing”, wanneer een externe leverancier misschien geen ideeën meer heeft.

Een intern team of een interne specialist heeft geen andere klanten; u bent hun topprioriteit. Als ze hun tijd niet hoeven te verdelen tussen meerdere projecten en klanten, kunnen ze meer werkuren besteden aan de groei van het bedrijf

De nadelen van het inhuren van een in-house SEO:

Inhuur & HR risico’s

Het inhuren van werknemers in loondienst komt met een grotere betrokkenheid. Niet alleen is het een investering op lange termijn om intern talent te cultiveren, maar het aanwervingsproces zelf kan zowel kostbaar als resource-intensief zijn. Plus, als uw bedrijf niet beschikt over een HR-backbone om het wervingsproces te beheren, kan het nog uitdagender zijn om goede SEO hulp in-house te verwerven en te behouden.

De flexibiliteit die u krijgt met een SEO bureau of consultant is een groot voordeel. Typisch in een kwestie van een paar maanden, zult u weten of de relatie gaat werken of niet. In gevallen dat dat niet het geval is, is het veel gemakkelijker om de relatie te beëindigen en over te schakelen op alternatieve oplossingen die misschien beter werken.

Mogelijkheid van hoge kosten

Een van de grootste valkuilen bij het inhuren van intern talent zijn de kosten. Niet alleen kunnen de salariskosten van een werknemer opwegen tegen de kosten van een uitzendbureau, maar ook de kosten voor het werven en behouden van kwalitatief goede medewerkers zijn een aanzienlijke kostenpost op zich.

Het salaris voor een in-house SEO-specialist ligt gemiddeld rond de $ 60.000, en dat stijgt met de expertise. Als u op zoek bent naar iemand met uitgebreide ervaring die een grote impact op uw bedrijf kan maken, kunt u gemakkelijk kijken naar een salaris van meer dan $ 100.000. Met een beperkt budget, kunnen veel in-house SEO-specialisten financieel niet haalbaar zijn.

Hard-skills groei is niet altijd een focus

Het kwaliteitsspectrum van zelfbenoemde SEO-specialisten is enorm. Er zijn veel professionals die hun waarde meten aan de hand van jaren ervaring, en met hetzelfde teken, vertrouwen op verouderde praktijken en verouderde SEO-technieken die er niet in slagen de naald te bewegen.

In een dynamisch veld als SEO, is het bijhouden van de laatste trends en best practices een must. Daarom is het zo belangrijk dat u uw toekomstige werknemers goed screent en de juiste vragen stelt. Hier zijn een paar tips van Google over het stellen van de juiste vragen bij het inhuren van een SEO, evenals een video over hoe u een in-house specialist inhuurt.

Is een bureau, consultant of in-house SEO iets voor u?

Inmiddels heeft u misschien een beter idee over de vraag of een bureau, consultant, of in-house recruiter het beste past bij uw bedrijf. Om de bovenstaande punten de cirkel rond te maken, zijn hieronder een paar laatste overwegingen om in gedachten te houden.

Als u een grotere controle van uw SEO en digitale marketing inspanningen wilt uitbesteden aan een gespecialiseerd team, dan kan het inhuren van een bureau de beste pasvorm zijn.

Als u het inhuren van nieuwe teamleden kunt ondersteunen en wilt dat SEO meer diep geworteld in de samenwerking en doorvoer van uw bedrijf, dan is het werven van een SEO of digitale marketing specialist kan u goed van pas komen op de lange termijn.

Houd in gedachten dat veel organisaties kiezen voor een gemengde aanpak, het aantrekken van de juiste oplossing op het juiste moment.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Related Post